DR VokalEnsemblet

DR VokalEnsemblet debuterede i 2007 og udsprang af det tidligere Radiokammerkoret.
18 af Danmarks bedste ensemblesangere udgør tilsammen ensemblet, et vokalensemble i høj international klasse.
DR VokalEnsemblets klang er gennemsigtig, lys og ren, og korets præcision er forbundet med en stor dynamik. Det er en klangverden, som rummer essensen af den berømte nordiske korstil. DR VokalEnsemblet har da også et meget tæt forhold til dansk og nordisk musik: store komponister som Per Nørgård og Sven-David Sandström har skrevet musik specielt til koret.
DR Vokalensemblets chefdirigent er siden 2014 Marcus Creed, der overtog stillingen efter Olof Boman.
DR VokalEnsemblets store repertoire dækker alle aspekter af korsang, lige fra helt nyskrevne værker til 500 år gammel renæssancemusik.
Alsidigheden er så stor, fordi DR VokalEnsemblet helt fleksibelt kan omdannes til mindre grupperinger, og fordi hver af de 18 fastansatte sangere kan træde frem som solister.
Det kan man også opleve på tv-kanalen DR K, hvor DR VokalEnsemblet i forskellige formationer synger danske sange.
Hver sæson optræder DR VokalEnsemblet med både a capella-koncerter og sammen med DR SymfoniOrkestret. Til de mest omfattende opgaver bliver DR VokalEnsemblet lagt sammen med DR KoncertKoret.
Korets formand Emil Lykke kan kontaktes på mail: emly(at)dr.dk
Foto: Agnete Schlichtkrull