Debatindlæg i Altinget; af Henriette Elimar
Formand, Dansk Korforbund

”Hver fugl må synge med sit næb, og livet, kan vi skønne, var uden sang kun slid og slæb!”

Så smukt udtrykte Grundtvig den danske sangglæde i 1843. Kigger vi rundt i Danmark anno 2017, har sangglæden siden da kun vokset sig endnu stærkere. Vi synger på arbejdspladsen, på festivaler og på stadion. I skolen, i Folketinget og i kirkerummet. Ved bryllupper, konfirmationer og begravelser. Til morgensamlinger, fødselsdage og – ikke mindst – til jul og nytår.

Utroligt mange danskere har endvidere fundet sammen i organiserede folkekor og kirkekor, kvindekor og mandskor, ungdomskor og børnekor, gospelkor og personalekor.

Det er ikke svært at spore, hvad det er der gør sangen så tiltalende. Når vi synger i kor, giver vi udtryk for vores følelser og værdier. Vi åbner os for hinanden, styrker fællesskabet og viderefører en altafgørende del af vores kulturarv. Og vi frigiver energi, bliver mere kreative og får en bedre fornemmelse af, hvad der er vigtigt her i livet.

De fornemste bærere af den sangbare kulturarv
De ypperste repræsentanter for den danske sangglæde finder man i de professionelle kor, som er organiserede i Dansk Korforbund. De professionelle kor er de fornemste bærere af den sangbare kulturarv – en kulturarv, der rummer den musikalske spændvidde, der går hele vejen fra de sceniske operakor over symfoniske værker til de kammermusikalske vokalensembler.

Trods det relativt lille antal af professionelle korsangere og kor, når korene hvert år ud til et højt antal danskere. Mere end 200.000 danskere dukker nemlig op til de professionelle kors koncerter i landets koncertsale, kirker og operahuse, mens korene via tv og radio når ud til omkring fire millioner seere og lyttere.

Det er tal, der er værd at huske på i disse tider, hvor medieforlig, sammenlægninger og nedskæringer kan få omsiggribende konsekvenser for kulturlivet. De professionelle kor er et eksempel par excellence, når det kommer til den samfundsmæssige investering i kulturen og det udbytte, vi får igen.

Stigende forståelse for værdien af sangglæden
De seneste år har forståelsen for værdien af sangglæden og det fællesskab, den skaber, rundt omkring i det danske samfund været for opadgående.

Det har vi allertydeligst set med etableringen af de ti sangkraftcentre i 2012 med fortløbende millionstøtte i ryggen fra Det Obelske Familiefond, såvel som med etableringen af Sangens Hus, som daværende kulturminister Marianne Jelved var med til at lancere i 2014.

De seneste fem år har vi takket være disse fantastiske institutioner i endnu højere grad fået øjnene op for, at der findes smukke stemmer og store talenter over hele Danmark – og at vi i øvrigt ikke behøver X Factor for at opdyrke dem.

En vital del af det danske musikliv
Skal vi forstå det danske korlandskab bedst muligt, kan vi skabe en analogi til fodboldens verden. De amatørkor, vi finder overalt i Danmark, er pendanterne til de lilleputter, skolehold og old boys, der løber mangen en grønsværd tynd. De 200.000 koncertgængere er pendanterne til stadiongængerne. De fire millioner lyttere og seere er pendanterne til de fodboldfans, der følger med via radio og tv.

Og de professionelle kor? De udgør Danmarks syngende superliga.

I fællesskab sætter de professionelle kor nemlig det niveau, som enhver, der elsker at synge sammen med andre, må stræbe efter og lade sig inspirere af. Præcis ligesom den ambitiøse lilleputspiller, der idoliserer sin favoritangriber fra superligaen.

De professionelle kor udgør med andre ord en vital del af det danske musikliv, og vi bør som samfund gøre alt, hvad vi kan for at sikre deres bevarelse. For den sangbare kulturarvs skyld. For fællesskabets skyld. For sangglædens skyld.

...

Dansk Korforbund organiserer sangerne i de professionelle kor Det Kongelige Operakor og assistenter, Den Jyske Operas Kor og assistenter, DR VokalEnsemblet, DR KoncertKoret, Ars Nova Copenhagen, Mogens Dahl Kammerkor, Kantoriet i Københavns Domkirke, sangerne ved Københavns Kommunes kirkegårde og Vokalselskabet GLAS.

Se www.altinget.dk

 fotograf: Agnete Schlichtkrull
Share →
s2Member®